piątek, 25 września 2015

Bazylea - wycieczka 1-dniowa

Bazylea (niem. Basel, fr. Bâle, wł. /retorom. Basilea, łac. Basilia) położona jest u styku granic trzech państw: Szwajcarii, Niemiec i Francji, nad rzeką Ren, u ujścia rzek Birs i Wiese. Miasto z ciekawą historią i architekturą. Pierwsze wzmianki pochodzą już z 374 roku n.e. Od 740 r. miasto było siedzibą biskupstwa. Od 1291 r. w konfederacji Szwajcarskiej.

Najważniejszym zabytkiem miasta jest okazały ratusz oraz katedra na wzgórzu klasztornym (pochodzi sprzed 1019 roku, kiedy to została konsekrowana). Znajduje się tutaj także drugi najwyższy budynek w Szwajcarii - wieża targowa (105m). Bazylea uchodzi także za jedno z ważniejszych, jeśli chodzi o muzea, miast europejskich. Wśród ponad 30 muzeów miasta, Muzeum Sztuki w Bazylei wysuwa się na czoło jako najstarszy państwowy zbiór sztuki na świecie.

Do Bazylei na wycieczkę 1-dniową lecimy z lotniska Berlin/Schönefeld linią easyJet. Za bilety w dwie strony płacimy tylko 32.48€. Dzięki dwóm połączeniom dziennie możemy wrócić tego samego dnia i zaoszczędzić na drogich noclegach. Przed wylotem zamówiłem sobie pocztą broszury i mapy - za darmo! Tu link.

Bilety z Berlina do Bazylei

Samolot w biało-pomarańczowych barwach trasę pokonuje w godzinę. Mimo iż fizycznie lotnisko położone jest na terytorium Francji, ma dwie strefy celne. Po wylądowaniu wychodzimy na eksterytorialną stronę szwajcarską. Żeby przejść do strefy francuskiej trzeba by przejść kontrolę graniczną i celną.

Terminal lotniska w Bazylei

Do Bazylei, która oddalona jest od lotniska o ok. 4km poprowadzona jest nitka dwujezdniowej drogi, poruszają się nią także autobusy nr 50 relacji lotnisko-stacja kolejowa SBB. Za przejazd płacimy 4.40Fr (bilet można kupić w automacie koło przystanku, płatność kartą lub gotówką).

Stacja kolejowa oraz dworzec tramwajowy Bahnhof SBB

O 8 jesteśmy pod stacją kolejową. Przed przyjazdem tutaj ze strony miejskiej za darmo zamówiliśmy sobie przewodniki i mapy. Pierwsze swoje kroki skierowaliśmy do McDonald's koło stacji, ale okazało się że jest otwarty dopiero od 10. Dlatego zakupy na śniadanie zrobiliśmy tuż po sąsiedzku w markecie sieci Coop i usiedliśmy w parku.

Park koło stacji kolejowej

Bilet na autobus z lotniska ważny jest 2h, chcąc to wykorzystać podjechaliśmy tramwajem 2 przystanki bliżej centrum. Miasto powoli zapełniało się mieszkańcami robiącymi zakupy, idącymi do pracy oraz turystami. Pojawiło się także i słońce.

Trasy zwiedzania Bazylei

Bazyleę najlepiej zwiedzać zgodnie z 5 przygotowanymi trasami przez tutejszą informację turystyczną. Obejmują one wszystkie atrakcyjne miejsca oraz budowle, często się przecinając.

Spalentor - część murów miejskich

Co kilkaset metrów jest znaczek jakim szlakiem obecnie idziemy. Miasto jest bardzo dobrze przygotowane do obsługi turystów. Można ściągnąć aplikację na smartfona z iGuide Audiovisual walks. Co ułatwi nam zwiedzanie oraz poznanie historii miasta.

Mittlere Rheinbrücke
Petersgasse, czyli jedna z najładniejszych uliczek miasta

Bazylea jest na tyle mała, że przejście wszystkich tras zajęło nam ok. 7h, włączając w to przerwę na obiad i kawę w McDonald's. Mimo iż trafiliśmy na dzień obniżek w restauracjach "White Diner", ceny i tak dalej są dla nas wysokie. Najtańsze są tureckie kebaby za 9Fr. Za dwudaniowy obiad trzeba zapłacić ok. 35Fr. Cheesburger w fast foodzie 3.20Fr.

Rathaus, czyli Ratusz

Miasto jest idealnym miejscem na typowy City Break. Przy ładnej pogodzie przyjemnie się spaceruje i szybko czas mija. Mając więcej niż 1 dzień czasu na miejscu można także odwiedzić pobliskie ruiny rzymskiej koloni Augusta Raurica (tylko 10km od Bazylei).

Wzgórze katedralne nad Renem

My nasze zwiedzanie zakończyliśmy po 16-tej nad Renem. Przeszliśmy ok. 12km. Kupiliśmy bilet (który ważny jest 2h od wydruku), i gdy dojechaliśmy tramwajem nr 11 pod dworzec SBB (w mieście jest kilka dworców kolejowych), akurat podjechał nasz autobus nr 50 na lotnisko. Po 30min byliśmy na lotnisku. Pozostało nam niecałe 2h do odlotu . Czas ten spędziliśmy na tarasie widokowym, w słońcu, patrząc jak startują i lądują samoloty.